طراحی ابزار جهت ارتباط بین صنعت بیمه و بازار سرمایه و صنعت بیمه و بانک‌ها
سه شنبه, 15 اسفند 1402 12:00 صنعت بیمه بازار سرمایه بانک طراحی ابزار نهمین همایش مالی اسلامی رئیس کل بیمه مرکزی 76
Gallery Image 1 Gallery Image 2 Gallery Image 3

رئیس کل بیمه مرکزی در نهمین همایش مالی اسلامی: با وجود آنکه صنعت بیمه ایران بالغ بر ۸۵ سال قدمت دارد، اما در این سال‌ها نتوانسته متوازن با سایر بازارها رشد کند.

طراحی ابزار جهت ارتباط بین صنعت بیمه و بازار سرمایه و صنعت بیمه و بانک‌ها


رئیس کل بیمه مرکزی در نهمین همایش مالی اسلامی: با وجود آنکه صنعت بیمه ایران بالغ بر ۸۵ سال قدمت دارد، اما در این سال‌ها نتوانسته متوازن با سایر بازارها رشد کند.


در ادامه این همایش دکتر علی استاد هاشمی، رئیس کل بیمه مرکزی بیان کرد: متاسفانه هنوز مالی اسلامی به عنوان یک رشته علمی که توانایی کار در صنعت مالی دنیا و ایران را دارد، در بین برخی اساتید مورد قبول نیست.

اینکه ما امروز از مالی اسلامی در اقتصاد جامعه استفاده می‌کنیم، ماحصل تلاشی است که پایه گذاران کمیته فقهی سازمان بورس و انجمن مالی اسلامی و سایر پژوهشگران این رشته داشتند و پاردایم فکری را تغییر داد.


او افزود: تعاریف مختلفی در مورد تورم وجود داشته و دوستان نگرش‌های متفاوتی هم نسبت به این موضوع دارند.

به نظر می‌رسد در کشور ما همه انواع تورم و همه مسائلی که زمینه ساز ایجاد تورم بوده وجود داشته و شخصاً معتقدم ما بیشتر تورم ساختاری داریم. مهمترین نکته اینجاست که رشد نقدینگی بدون ورود به بخش واقعی اقتصاد، موجب تورم شده و اگر نتوان منابع حاصل از رشد نقدینگی را به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت کرد و از طرف دیگر اگر بودجه کشور ناترازی داشته باشد (که در چهار دهه اخیر، تقریبا همواره این اتفاق رخ داده) به سمت تشدید تورم خواهیم رفت.


او تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی کنونی کشور باید به نحوی تامین مالی کرد که چندان وابسته به خارج از کشور نباشیم، گفت: راه برون رفت از این شرایط استفاده از ابزارهای تامین مالی بومی‌سازی شده است. اقتصاد کشور ما بیشتر پول‌محور است و هر مقدار که بتوان ناترازی را از بین برد و اقتصاد را به سمت تامین مالی از سمت بازار سرمایه سوق داد، در مهار تورم موفقیت بیشتری حاصل خواهد شد. اما مادامی که ساختار اقتصادی کشور اصلاح نشود، ابزارها اثرگذاری لازم در مهار تورم را نخواهند داشت. ضمن اینکه معتقدم یکی از چالش‌های اقتصادی ما اختلاف قیمت‌ها در چه در مورد کالاهای خرد و چه در مورد کالاهای اقتصادی بوده و بورس کالا و ابزارهایی که در این بازار تعریف شده تاثیر شایانی در کشف قیمت‌ها و رفع این چالش داشته‌اند.


رئیس کل بیمه مرکزی در ادامه اظهار کرد: سه رکن بازار مالی هر کشور، بازار سرمایه و بازار پول و بازار بیمه است. اما در کشور ما صنعت بیمه متناسب با دو بازار دیگر رشد نکرده و با وجود آنکه صنعت بیمه ایران بالغ بر ۸۵ سال قدمت دارد، اما در این سال‌ها این صنعت نتوانسته متوازن با سایر بازارها رشد کند. در صنعت بیمه در تلاشیم ارتباط محکم و موثقی بین صنعت بیمه با بازار پول و بازار سرمایه ایجاد شود. طراحی و توسعه ابزارهای بین "بورس و بیمه" و "بانک و بیمه"، قطعاً می‌تواند به رشد اقتصاد واقعی کمک کند.


او افزود: ما در صنعت بیمه دو کار به صورت همزمان انجام می‌دهیم.

اقدام اول، بیمه اموال و اعتبار اشخاص است که سعی می‌کنیم محصولات مختلف متناسب با رشته‌های متعدد طراحی شود تا پاسخگوی تمام نیازهای بیمه‌ای اشخاص باشد و ریسک هر نوع فعالیتی را در بازار پوشش دهد.

به صورت متداول، شرکت‌های بیمه بخشی از ریسک را متقبل شده و بخشی را هم به بیمه‌های اتکایی یا بیمه‌های بزرگ بین‌المللی واگذار می‌کنند. کار بزرگی که در صنعت بیمه کشور ما انجام شده، این است که با استفاده از توان داخلی، تمامی صنایع بزرگ کشور از پوشش بیمه‌ای برخوردارند و تمامی نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ تولیدی در کشور ما تحت پوشش بیمه قرار دارند.

همچنین تاسیس شرکت بیمه فراگیر اتکایی هم در حال پیگیری است. در نظر داریم تمامی صنایع کشور سهامدار این شرکت بیمه اتکایی شوند و این شرکت بیمه اتکایی فراگیر ما به جای آنکه ریسک را فقط در صنعت بیمه نگهداری کند، ریسک را جمع کرده و در بازار سرمایه و صنایع نیز پخش کند.


استاد هاشمی ادامه داد: کار دیگر، استفاده از ابزارهای نوین بازار سرمایه است.

اوراقی طراحی شده که چهار شرکت بیمه هم مجوز آن را گرفتند و امیدواریم این ابزارهای مشترک بین بازار سرمایه و صنعت بیمه گسترش یابد.

به صورت مداوم، جلساتی را هم با دوستان در سازمان بورس برگزار کرده‌ایم و از همین جا از تمامی اندیشمندان در حوزه بازار سرمایه دعوت می‌کنیم به حوزه طراحی ابزارهای جدیدی که بتواند بین صنعت بیمه و بازار سرمایه و نیز صنعت بیمه و بانک‌ها ارتباط برقرار کند، ورود کنند.


اقدام دوم، این است که حق بیمه‌هایی که به صورت معمول از بیمه‌گزاران دریافت می‌شود، از طریق ابزارهای خاصی که تعریف می‌شوند، سرمایه‌گذاری شوند.

این اقدام تاثیر قابل توجهی در مهار تورم خواهد داشت؛ چرا که می‌توان سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت بخش مولد اقتصاد هدایت کرد.


همچنین بیمه‌های عمر را به صندوق‌های طلا متصل کردیم و شرایطی فراهم کردیم که شرکت‌های بیمه ملزم شوند در دانش بنیان‌ها هم سرمایه‌گذاری کنند.

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید