کتاب «مالی اسلامی پایدار: سیاست، ریسک و مقررات» منتشر می‌شود.
سه شنبه, 01 اسفند 1402 12:00 کتاب مالی اسلامی پایدار سیاست، ریسک و مقررات کسب‌و‌کار و مالی اسلامی انتشارات روتلج 114

کتاب «مالی اسلامی پایدار: سیاست، ریسک و مقررات (مجموعه کسب‌و‌کار و مالی اسلامی) - ویرایش اول» توسط انتشارات روتلج در ۷ می ۲۰۲۴ منتشر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی انجمن مالی اسلامی ایران به نقل از پورتال بانکداری اسلامی، کتاب «مالی اسلامی پایدار: سیاست، ریسک و مقررات (مجموعه کسب‌و‌کار و مالی اسلامی) - ویرایش اول» به قلم محد معصوم بالله، روسنی حسن، رازعلی هارون و نور رازینه محدزین توسط انتشارات روتلج در ۷ می ۲۰۲۴ منتشر می‌شود.
ایده اصلی پایداری در دنیای مدرن، پیچیده و همیشه در حال تغییر است. در ارتباط نزدیک با حوزه مالی و بحث‌های اجتماعی-اقتصادی، عبارت «تامین مالی موثر پایدار[1]» به‌طور فزاینده‌ای در بین بانکداران، متخصصان، تحلیلگران مالی، سرمایه‌گذاران و کارشناسان مربوطه که به‌دنبال ارتباط مؤثر بین بهترین مکانیسم‌ها یا ابزارهای تأمین مالی و سرمایه‌گذاری‌ها یا پروژه‌های مرتبط با توسعه پایدار هستند، رایج شده است.

این کتاب با ارائه دیدگاهی از انطباق با شریعت بحث را باز می‌کند و به ارائه راه‌حل‌های اسلامی در مواجهه با چالش‌های پیش‌روی ما ازجمله مقابله با فقر، تامین غذا، سلامت و رفاه، آموزش باکیفیت، کاهش نابرابری‌ها، مسئولیت‌پذیری، مصرف، تولید و اقدامات اقلیمی، با توجه به روح مقاصد الشریعه[2] (اهداف و اصول کلی شرع) می‌پردازد. این بحث ارتباط بین تامین مالی پایدار اسلامی و اهداف توسعه پایدار[3] (SDGs) را مورد بحث قرار داده و برنامه اقدام استراتژیک بانک‌های اسلامی برای دستیابی به تامین مالی پایدار اسلامی را توضیح می‌دهد.

این کتاب با بررسی سیاست‌ها و مقررات مربوطه، ارزیابی نقش تنظیم‌کننده‌ها، بحث در مورد راهکارهای فقهی و تمرکز بر نقش استانداردهای بانکداری اسلامی در رابطه با تامین مالی پایدار اسلامی است. علاوه‌براین، موضوع کاهش ریسک و نقش موثر تکافل را بررسی می‌کند. این یک مطالعه موردی عملی از صنعت بانکداری در مالزی ارائه می‌کند که به ارزیابی ارتباط وام‌های بانکی و کاهش خطر تغییرات آب و هوایی پرداخته و درنهایت، نوآوری‌های مالی پایدار را در یک مفهوم اسلامی برجسته می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات تکمیلی به این نشانی مراجعه نمایند.

 

[1] sustainable impact finance

[2] Maqasid al-Shari’ah

[3] Sustainable Development Goals

Prev Next
برچسب‌ها
برای ارسال نظر وارد سایت شوید